کولر گازی اسپلیت

کولر گازی اسپلیت

کولر گازی اسپلیت  یکی از انواع سیستم های تهویه مطبوع همانند داکت اسپلیت به شمار می رود که امروزه مورد استقبال بسیاری قرار گرفته است و دلیل این استقبال هم کارایی بسیار بالا و مزیت های فراوانی است که این سیستم دارا می باشد.

ساختار کولر گازی اسپلیت (Split Cooler) به این گونه است که از دو قسمت داخلی و بیرونی تشکیل شده است که به هر یک از این قسمت ها یونیت گفته می شود و درواقع دارای یک یونیت داخلی و یک یونیت خارجی می باشد. دلیل نام گذاری این سیستم ها استفاده از گاز فریون در ساختار این نوع از کولر گازی اسپلیت می باشد.

از دیرباز گاز فریون R22 مهمترین گاز مصرفی در انواع سیستم های تهویه مطبوع بوده که درسال 2015 به دلیل آسیبی که این گاز به محیط زیست وارد می نمود استفاده از این گاز در سیستم های تهویه مطبوع ممنوع اعلام شد اما همچنن این نام بر روی این سیستم باقی ماند.

پس از ممنوعیت استفاده از گاز فریون در کولر گازی اسپلیت، شرکت های معتبر اقدام به استفاده از گازهای جایگزین در این سیستم های تهویه مطبوع نمودند و به دلیل آنکه این گاز ها آسیبی به محیط زیست وارد نمی نمودند، توسظ محیط زیست تایید شدند و در کولر گازی اسپلیت مورد استفاده قرار گرفتند.

کولر گازی اسپلیت همان طور که گفته شد از دو یونیت داخلی و خارجی تشکیل شده است که جهت اتصال این دو یونیت به یکدیگر از لوله های مسی استفاده می گردد. و برای آنکه به دلیل استفاده از لوله های مسی در یونیت داخلی زیبایی بصری آن ها از بین نرود، این لوله های مسی را به صورتی پنهان می نمایند تا در معرض دید نباشند.

از کولر گازی اسپلیت می توان جهت هوارسانی سرد یا گرم و یا حتی فقط سرد مورد استفاده قرار داد. نصب و اجرای کولر گازی اسپلیت کار دشواری نمی باشد اما نیازمند رعایت نکات ریزه کاری فنی و اجرایی می باشد که باید جهت اجرای درست با رعایت این نکات از نصاب حرفه ای کمک گرفت تا سیستم دچار نقص فنی نگردد و با کارایی و بازدهی بالا درمدت زمان طولانی تری بدون آن که نیازبه تعمیر و نگهداری داشته باشد استفاده نمود.

کولر گازی اسپلیت در انواع و اقسام گوناگونی تولید و به بازار عرضه می گردند. علت این تنوع بالا در ساختار و مشخصات فنی، تنوع استفاده از این نوع از کولر گازی اسپلیت در کاربری ها و فضاهای گوناگونی میباشد تا بتوان از آن در فضاهای بیشتری استفاده نمود.

یکی از انواع کولر گازی اسپلیت، کولر پنجره ای می باشد. این نوع کولر یکی از قدیمی ترین انواع آن میباشد که جهت خنک نمودن فضا در فضاهای مختلف استفاده می گردد. نوع قدیمی این سیستم دارای بدن چوبی میباشد اما نوع مدرن تر و جدید تر این سیستم کاملا با نوع قدیمی تر آن متفاوت است.

تعدادی از انواع کولر گازی اسپلیت بسیار پر سر و صدا بوده و از آن ها تنها می توان در محیط های صنعتی و کارگاهی استفاده نمود اما ساختار آن ها به گونه ای طراحی و تولید شد است تا در شرایط جوی و آب و هوایی دشوار هم بسیار مقاوم بوده و زود خراب نشده و آسیب نبیند و به همین دلیل در فضاهای متنوع و گوناگون قابل استفاده می باشند.

این نوع از کولر گازی اسپلیت را تنها با اتصال کابل آن ها به منبع برق می توان مورد استفاده قرار داد و جهت اتصال به یونیت نیاز به برق کشی و لوله کشی جداگانه نمی باشد و در واقع بدنه آن ها به صورت یک پارچه و کاملا یکدست ساخته می شود.

نوع دیگر این کولر گازی اسپلیت کولر های ایستاده می باشند و این نوع از دستگاه های تهویه دارای ظرفیت بسیار بالایی میباشند و به همین دلیل جهت تولید سرما و جابه جایی حجم بالای هوا در فضاهای عمومی مانند رسوران ها و مراکز پر رفت و آمد بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

اما همان طور که از نام این نوع از کولر گازی اسپلیت پیداست بر روی زمین قرار می گیرند و تقریبا فضای زیادی را اشغال می نمایند و نیاز به فضای بزرگ تری می باشند ایراد دیگری که این نوع از کولر گازی اسپلیت دارند این است که مصرف برق بسیار بالایی دارند و در نتیجه بر هزینه های جاری پروژه تا حد بسیار زیادی می افزایند. به همین دلیل جهت مصارف خانگی بسیار کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. انواع این سیستم ها در ظرفیت های متنوعی جهت کاربری های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

به طورکلی کولر گازی اسپلیت اگر در اجرای آن نکات اجرایی رعایت گردد می تواند یک سیستم تهویه مطبوع هوارسان بسیار پر کاربرد و پر مصرف باشد که در طول زمان بیشتری با کیفیت و کارایی بسیار بالایی به فعالیت خود ادامه داده و هوای مطبوع و مناسبی را در ظول فضا پخش نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اسپلیت چیست

کانسیلد داکت

جامع ترین سایت فروش داکت اسپلیت