مزایا و معایب داکت اسپلیت

در راستای معرفی مزایا و معایب داکت اسپلیت می توان به انتقال صدای دمنده دستگاه به داخل که آلودگی صوتی نسبتاً زیادی را در هنگام کار ایجاد می کند

امروزه با گسترش روزافزون نیازهای انسان و تنوع کاربری های فضایی در انواع مختلف و به دلیل امکان ایجاد محدوده آسایش افراد در این فضاها، شاهد ورود و بکارگیری طیف وسیعی از ابزار و تجهیزات تأسیسات ساختمانی می باشیم که داکت اسپلیت یکی از این موارد بوده که در این مقاله به بیان مهمترین مزایا و معایب داکت اسپلیت یا Duct Split Advantages & Disadvantages خواهیم پرداخت. داکت اسپلیت که با نام اسپلیت خانگی نیز شناخته می شود، از دو جزء داخلی و خارجی تشکیل شده است که از طریق لوله هایی از جنس مس به یکدیگر متصل گشته اند. این ترکیب سبب ایجاد مزایا و معایب داکت اسپلیت می شود. توضیح بیشتر اینکه کاسته شدن میزان کانال کشی و عدم نیاز به سیستم حرارت مرکزی از جمله مزایای این سیستم می باشد اما وجود یک سیستم واحد که امکان کنترل زوم ندارد از جمله معایب آن بشمار می رود.

این موضوع بدین معنی می باشد زمانی که دستگاه شروع به فعالیت می کند دمای کلیه نقاط در یک بازه نزدیک به یکدیگر بوده و در حقیقت مکانیزم این سیستم تهویه سبب دارا بودن مزایا و معایب داکت اسپلیت در آن واحد می شود. از دیگر نکات قابل توجه در مورد دستگاه داکت اسپلیت دارا بودن امکان سرمایش و گرمایش در یک سیستم واحد می باشد که این موضوع نیز موجب مزایا و معایب داکت اسپلیت می شود. سرمایش در این تجهیز مانند اسپلیت یا کولر گازی است یعنی با استفاده گاز مبرد و اجزایی مانند کمپرسور و کنداسور این عمل را انجام می دهد که از جمله مزایا در موضوع مزایا و معایب داکت اسپلیت می باشد. در هنگام گرمایش نیز با عبور آب گرم از داخل کویل آب گرم نیز عمل گرمایش را انجام می دهد که از این نظر نیز جزء مزایا در موضوع مزایا و معایب داکت اسپلیت می باشد.

در ادامه نکات ارایه شده در مورد نحوه سرمایش و گرمایش در موضوع مزایا و معایب داکت اسپلیت، شاید بتوان استفاده از روش های سرمایش و گرمایش مرسوم و دارا نبودن سیستم سرمایش و گرمایش جدید یا ابداعی که معایب روش های اشاره شده را اصلاح کند از جمله معایب در حیطه موضوع مزایا و معایب داکت اسپلیت دانست. البته دستگاه داکت اسپلیت از لحاظ میزان مصرف انرژی نسبت به انواع اشاره شده دارای برتری هایی بوده و به عنوان مثال هزینه نصب و راه اندازی آن نسبت به مینی چیلر 40 درصد کمتر می باشد که از جمله مزایا آن بوده که معایب آن را در موضوع مزایا و معایب داکت اسپلیت کمرنگ می کند. علاوه بر این امکان استفاده از جریان هوای عبوری و آزاد محیط و تسویه و انتقال آن به محیط مورد نظر را ازجمله مزایای داکت اسپلیت در حیطه مزایا و معایب داکت اسپلیت دانست.

در راستای معرفی مزایا و معایب داکت اسپلیت می توان به انتقال صدای دمنده دستگاه به داخل که آلودگی صوتی نسبتاً زیادی را در هنگام کار ایجاد می کند شاید بتوان بزرگترین ایراد دستگاه داکت اسپلیت دانست. این صدا ناشی از الکترو موتور فن دستگاه می باشد و به دلیل نصب آن در سقف کاذب یا بالکن بنا می باشد که موجب ناراحتی ساکنین و کاربران می شود. این ایراد علاوه بر اینکه از جمله معایب در موضوع مزایا و معایب داکت اسپلیت به شمار می رود یکی از مزایا نیز می باشد و این به دلیل امکان نصب دستگاه در سقف کاذب فضا می شود که به معمار امکان طراحی فضا در سطح بالاتری نسبت به زمانی که دستگاه در یکی از قسمت های فضا جایی را اشغال کرده و مساحتی را از بین می برد می باشد که این موضوع نیز تأثیر معایب را در موضوع مزایا و معایب داکت اسپلیت کمتر می کند.

نکته قابل توجه در این مورد این است که این ایراد از طریق ابداع دستگاهی به نام دیجی کنترل قابل حل بوده و تا حدود قابل قبولی از میزان صدای دستگاه می کاهد که این موضوع نیز از جمله مزایاییست که شامل دسته بندی مزایا و معایب داکت اسپلیت می شود. در حال حاضر در کشورمان تولید کنندگان و ارایه دهندگان متععددی در زمینه داکت اسپلیت مشغول به فعالیت می باشند که به منظور آشنایی بیشتر با آنها و خدمات ارایه دهنده از طرف ایشان می باید با نمایندگی فروش برندهای مختلف داکت اسپلیت تماس برقرار کرد تا با مزایا و معایب داکت اسپلیت و مشخصات فنی انواع مختلف و همچنین قیمت و نحوه خرید و فروش این محصول بیشتر آشنا شد.

در یک جمع بندی کلی می توان گفت که داکت اسپلیت یکی از رایج ترین سیستم های تهویه بوده که به دلیل ایجاد استقلال کامل فضایی در هر واحد و لذا تفکیک شدن هزینه ها از جمله هزینه برق سبب مدیریت بهتر مصرف برق و بهینه سازی آن دارد که از جمله مزایاییست که معایب را کم اثر کرده و موضوع مهمی در بحث مزایا و معایب داکت اسپلیت می باشد. علاوه بر این نوع جدید داکت اسپلیت که با نام داکت اسپلیت اینورتردار شناخته می شود در میزان مصرف برق تا حدود زیادی صرفه جویی کرده و در دراز مدت سبب بازگشت سرمایه خواهد شد. در پایان ذکر این نکته ضروری است که مزایای داکت اسپلیت در مقایسه با معایب آن بیشتر بوده و در موضوع مزایا و معایب داکت اسپلیت نکات قابل توجه بیشتری قابل ارایه می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

کانسیلد داکت

جامع ترین سایت فروش داکت اسپلیت